Θα γίνει, ή δεν θα γίνει;
Με το που μπήκε ο καινούριος χρόνος, άρχισαν να κυκλοφορούν πολλές φήμες από επίσημα, ημιεπίσημα και ανεπίσημα χείλη, πως “ο Σηφουνάκης δεν θέλει να γίνει το Λιμάνι του Σιγρίου, γι’ αυτό και δεν υπογράφει την Κοινή υπουργική Απόφαση και λέει να γίνουν λιγότερα μπαζώματα”. Ο συλλογισμός ήταν απλός όσο και σαφής: αν δεν υπογραφεί η ΚΥΑ και αποφασιστεί να αλλάξει η μελέτη που έχει εγκριθεί κι έχει περάσει από όλους τους φορείς (Αρχαιολογία, Πολεμικό Ναυτικό, Εμπορικό Ναυτικό κλπ, κλπ...), αν δηλαδή πάρει ξανά το δρόμο για εγκρίσεις, δεν θα γίνει ποτέ. Γιατί εν τω μεταξύ, θα πάρουν σειρά τα λιμάνια της Χίου και της Μυτιλήνης, ενώ τώρα μόνο το λιμάνι του Σιγρίου στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου είναι “ώριμο έργο” και μπορεί να χρηματοδοτηθεί αμέσως. Μάλιστα, για το θέμα κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή ο βουλευτής Σπύρος Γαληνός, ενώ εξέφρασε δημοσίως την αγωνία του ο Δήμαρχος Ερεσού-Αντίσσης Σωτήρης Καρδαράς.
Έτσι, αναζητήσαμε τον πλέον αρμόδιο για να απαντήσει στις φήμες αυτές, τον Υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κο Νίκο Σηφουνάκη. Στείλαμε e-mail με τις ερωτήσεις μας στο Γραφείο Τύπου του Υπουργείου, μιλήσαμε με τον κο Αλφόνσο Βιδάλη και την κα Κατερίνα Φίκαρη και, τελικά, είχαμε απάντηση.
Δυστυχώς, λόγω της μορφής της συνέντευξης (γραπτή, μέσω ίντερνετ) δεν υπήρχε η δυνατότητα διευκρινιστικών ερωτήσεων.
Υπάρχει η φημολογία ότι το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχει θέσει ως πρώτη προτεραιότητα τους οδικούς άξονες του νησιού και σε δεύτερη μοίρα το λιμάνι του Σιγρίου. Θα θέλατε να επιβεβαιώσετε ή να διαψεύσετε αυτές τις φήμες;
Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Έργα, όπως οδικοί άξονες- λιμάνια, χρηματοδοτούνται από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο και υπάρχει συγκεκριμένο μέτρο για το κάθε έργο. Σαφώς και η βελτίωση του οδικού δικτύου του νησιού, όπου αυτή χρειάζεται, είναι ζήτημα προτεραιότητας. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι δεν θα υλοποιηθούν παράλληλα άλλα έργα, τα οποία περιλαμβάνονται στον προγραμματισμό. Οι μελέτες και για τα δύο έργα του άξονα Μυτιλήνης- Λάρσου και Λάρσου- Καλλονής, με φορέα χρηματοδότησης το τέως Υπουργείο Αιγαίου, δρομολογήθηκαν κατά τη θητεία μου στο Υπουργείο, 2000 - 2004. Δυστυχώς, μετά το 2004, ατόνησαν οι διαδικασίες για την ολοκλήρωσή τους.
Επίσης, κατά την ίδια περίοδο 2000-2004, χρηματοδοτήθηκε η εκπόνηση των μελετών για τους άξονες Καλλονή- Ερεσός- Σίγρι και Καλλονή- Πέτρα, οι οποίες έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί από το 2005. Από την επομένη της 4ης Οκτωβρίου 2009, κάνουμε αγώνα δρόμου για την ολοκλήρωση των μελετών. Ευελπιστούμε ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούνιο και ότι θα κατορθώσουμε να τις εντάξουμε στο κεντρικό- τομεακό πρόγραμμα ΕΣΠΑ του υπουργείου Υποδομών, ώστε να μην επιβαρυνθεί το Περιφερειακό Πρόγραμμα Β. Αιγαίου.
Πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε και θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα που έγιναν ποτέ στο νησί. Είναι ευτυχής η συγκυρία που βρίσκομαι σε αυτό το Υπουργείο.
Επίσης, φημολογείται πως στα λιμενικά έργα του Νομού Λέσβου προτεραιότητα παίρνει η επέκταση του λιμανιού της Μυτιλήνης και όχι η κατασκευή του λιμανιού του Σιγρίου.
Όπως γνωρίζετε, αρμόδια υπηρεσία για την ένταξη των έργων στο ΕΣΠΑ είναι η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Η ένταξη των έργων γίνεται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων και προϋποθέσεων, όπως είναι η «ωριμότητα».
Το σίγουρο είναι ότι η ένταξη εξαρτάται από το ύψος των κονδυλίων του μέτρου του ΠΕΠ Β. Αιγαίου και φυσικά τις ολοκληρωμένες μελέτες.
Πληροφορούμεθα ότι το λιμάνι του Σιγρίου, παρότι έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες, χρειάζεται να επανασχεδιαστεί, γεγονός που θα φέρει το έργο (για το οποίο υπήρχαν διαβεβαιώσεις πως είναι έτοιμο για δημοπράτηση) πολλά χρόνια πίσω και την υλοποίησή του ακόμα μακρύτερα. Τι είδους τροποποιήσεις χρειάζεται το σχέδιο του λιμανιού και γιατί, ενώ το λιμάνι σχεδιάζεται τόσα χρόνια, δεν έγιναν έγκαιρα;
Είναι γνωστό ότι η μελέτη για το λιμάνι του Σιγρίου, δρομολογήθηκε επίσης την περίοδο 2000- 2004, σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο και τον τότε πρόεδρο Σταύρο Δημηρούδη. Η αρχική μελέτη ήταν η σωστή. Δυστυχώς, την τελευταία πενταετία, η πολιτική ηγεσία δεν έδειξε υπεύθυνη στάση, με αποτέλεσμα η μελέτη να μην έχει ολοκληρωθεί και να μην έχει λάβει υπόψη τις ιδιαιτερότητες του τοπίου της περιοχής.
Σε συσκέψεις που έχουμε πραγματοποιήσει τον τελευταίο καιρό στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου, με τη συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων, αλλά και του Νομάρχη Λέσβου, συζητήθηκαν όλα τα σχετικά θέματα, με κύριο στόχο την ολοκλήρωση των επιμέρους μελετών, όπως η αρχιτεκτονική (που δεν έχει γίνει), η μηχανολογική, η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και η οριστική μελέτη εφαρμογής, ώστε το σημαντικό αυτό έργο να μπορέσει να ενταχθεί και να κατασκευαστεί, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα εξασφαλίζουν σεβασμό στο ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον. Δυστυχώς, όπως σας είπα, η ορθολογική προσέγγιση της μελέτης, όπως την είχαμε δρομολογήσει μέχρι το Μάρτιο του 2004, ανετράπη. Δεν είναι σωστό στο Σίγρι να κάνουμε αυτό που έκανε η Χούντα, με την προβλήτα- αλάνα, που κατέστρεψε τη γραφικότητα του οικισμού και του τοπίου.
Στο Σίγρι χρειάζεται ένα έργο που θα σέβεται το χώρο και θα μπορεί να υποδεχθεί ένα επιβατηγό και ένα εμπορικό πλοίο. Είναι λάθος να μπαζωθεί όλη η ακτή, όπως προβλέπεται τώρα.
Απομένει, λοιπόν, η προσαρμογή της μελέτης. Είμαι βέβαιος ότι ούτε εσείς ούτε κανείς άλλος θα ήθελε κάποτε να ντρέπεται για ένα καταστροφικό έργο.
Εργαζόμαστε, λοιπόν, για την ολοκλήρωση των επιμέρους μελετών και των εγκρίσεων, με την προσαρμογή της μελέτης και στις οικονομικές δυνατότητες, δεδομένου ότι από το Π.Ε.Π. θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα και για τον Αϊ Στράτη και το Λιμάνι της Χίου.
Μπορείτε να δεσμευθείτε ότι το έργο του λιμανιού θα προχωρήσει και ότι το λιμάνι του Σιγρίου θα κατασκευαστεί στο ορατό μέλλον; Τι θα θέλατε να πείτε στους Σιγριανούς και τους κατοίκους της Δυτικής Λέσβου που ανησυχούν για την εξέλιξη του έργου;
Σχετικά με τους χρόνους, πιστεύω ότι η δράση και η καλή συνεργασία του Λιμενικού Ταμείου, της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και της Περιφέρειας θα έχει ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει η εκτέλεση ενός σωστού έργου.
Επαναλαμβάνω, όμως, αυτό που είπα και προεκλογικά. Το Σίγρι ταυτίζεται με το μεγάλο έργο του Μουσείου Απολιθωμένου Δάσους. Η κατασκευή των οδικών αξόνων είναι επίσης ένα μεγάλο έργο. Αν έχεις μόνο το λιμάνι και η διαδρομή για τη Μυτιλήνη είναι τρεις ώρες με το πούλμαν, περιορίζεται η προοπτική για το Σίγρι, ακυρώνεται κι ο σκοπός κατασκευής του λιμανιού. Και σήμερα υπάρχει το παλιό λιμάνι, όμως δεν υπάρχουν καράβια, δεν δρομολογούνται ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Άρα, θα φτιάξουμε και το λιμάνι, αλλά χωρίς να καταστρέψουμε ότι μέχρι σήμερα κτίσαμε. Αυτό θα είναι κρίμα για να μην πω προσβολή για τον τόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου