Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2012
Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2012
Μικρά μαθήματα ιστορίας
Από το βιβλίο του Στρατή Ι. Αναγνώστου "Τοπική Ιστορία. Αναφορές στη Νεοτερη και Σύγχρονη Ιστορία της Λέσβου", εκδόσεις "Εντελέχεια"
Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012
Του Λιμανιού τα πάθη και του Αλιευτικού Καταφυγίου η κακιά μοίρα....
«Υπάρχει ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί», δηλώνει ο Κ. Μουτζούρης, προγραμματίζοντας επιτόπια τεχνική σύσκεψη. Ανάστατο το Σίγρι και οι ψαράδες για το αλιευτικό καταφύγιο:
«Δε θα αφήσουμε να μας διώξουν…»
Τεχνική σύσκεψη επί τόπου στο λιμάνι Σιγρίου προγραμμάτισε για τη Δευτέρα 5 Νοεμβρίου ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Κώστας Μουτζούρης, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί άμεσα το ζήτημα που έχει προκύψει με το αλιευτικό καταφύγιο της περιοχής, το οποίο και στην πράξη καταργείται με το έργο του νέου λιμανιού. Ήδη όμως οι ψαράδες της περιοχής, όπως και ο πρόεδρος του Σιγρίου, έχουν εντόνως θορυβηθεί και δηλώνουν πως αν δε βρεθεί ασφαλής λύση για τα ψαροκάικα, δε θα επιτρέψουν να προχωρήσει το έργο του λιμανιού. «Δε θα αφήσουμε να μας πετάξουν απ’ έξω, γιατί έτσι μας διώχνουν απ’ τον τόπο μας», δηλώνουν προειδοποιώντας για δυναμικές κινητοποιήσεις, «με τα σκάφη μπροστά».
Σε ρεπορτάζ τού «Ε» την προηγούμενη Παρασκευή, δημοσιεύαμε την πληροφορία, που επιβεβαίωνε και ο υπεύθυνος της «Εγνατία Α.Ε.», ότι με το υπό ένταξη έργο του λιμανιού Σιγρίου, θα καθαιρεθεί το υφιστάμενο αλιευτικό καταφύγιο και δεν προβλέπεται, τουλάχιστον άμεσα, να ξεκινά η κατασκευή νέου. Οπότε και τα ψαροκάικα θα ελλιμενίζονται για κάποια χρόνια - άγνωστο πόσα - στο λιμάνι, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ασφάλειά τους απέναντι στους ισχυρούς ανέμους που δέρνουν την περιοχή.
Σε συνέχεια του δημοσιεύματος, ο κ. Μουτζούρης ως λιμενολόγος και κατ’ εξοχήν ειδικός για να κρίνει τις παρεμβάσεις που θα γίνουν, ζήτησε τον φάκελο και τον εξέτασε.
«Υπάρχει θέμα…»
Χθες, έχοντας ολοκληρώσει την εξέταση, ο πρώην πρύτανης του Μετσόβιου Πολυτεχνείου και διευθυντής του μοναδικού Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων στη χώρα, ανέφερε: "Δημιουργείται πρόβλημα, γιατί με την καθαίρεση του αλιευτικού καταφυγίου για να γίνει το λιμάνι, δεν μένει χώρος για τα ψαροκάικα. Για αυτό και σε συνεννόηση με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, επικοινώνησα ήδη με το γενικό διευθυντή Υποδομών, το Γιώργο Σπανέλλη, θα πάμε επί τόπου στο Σίγρι στις 5 Νοεμβρίου για να δούμε τι μπορεί να γίνει, ώστε να διασωθεί μέρος του υφιστάμενου αλιευτικού καταφυγίου, ικανό να εξυπηρετήσει τις βάρκες και τα αλιευτικά σκάφη.»
Ο κ. Μουτζούρης ανέφερε ότι επείγει όλα να ρυθμιστούν πριν την υποβολή του τεχνικού δελτίου απ’ την «Εγνατία Α.Ε.» για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, ενώ χαρακτήρισε ως ευτύχημα το γεγονός ότι όλες οι αδειοδοτήσεις που έως τώρα έχουν δοθεί για τη χερσαία ζώνη και γενικά για την περιοχή του λιμένα, περιλαμβάνουν και την πρόβλεψη για την κατασκευή νέου αλιευτικού καταφυγίου, το οποίο θα διαχωρίζεται απ’ το νέο λιμάνι με ένα χώρο πρασίνου. Οπότε, όταν υπάρξει δυνατότητα ένταξης και του αλιευτικού καταφυγίου, δε θα απαιτηθεί η ίδια χρονοβόρα διαδικασία των αδειοδοτήσεων.
Ο γενικός γραμματέας απέφυγε να δηλώσει αισιόδοξος ή απαισιόδοξος για τα περιθώρια άμεσης επίλυσης του προβλήματος, τονίζοντας ότι «απ’ την πλευρά του θα γίνει το παν ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα και να μη μείνει το Σίγρι χωρίς υποδομή για τα αλιευτικά σκάφη» και πως ελπίζει «να τα καταφέρουν».
Για το ζήτημα, σχετικά με την κατασκευή του λιμένα Σιγρίου Λέσβου. ο Βουλευτής Λέσβου της ΝΔ, Παύλος Βογιατζής, απέστειλε σήμερα επιστολή προς τον Πρόεδρο Δ.Σ. της «ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΣ Α.Ε.», κ. Ιωάννη Τσακλίδη, ην οποία κοινοποίησε επίσης στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Κωστή Μουσουρούλη, τον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, κ. Αθανάσιο Γιακαλή, και τον Πρόεδρο της Λιμενικής Επιτροπής Λέσβου, κ. Κωνσταντίνο Κορδώνη.
«Κουβαλάγαμε πέτρες με τα αγροτικά για να κάνουμε ασφαλές το καταφύγιο»...
Το Σίγρι ζει απ’ τη θάλασσα
Συνολικά 70 επαγγελματίες ψαράδες δραστηριοποιούνται στο Σίγρι το καλοκαίρι, ενώ μειώνονται στους 20, στους πιο νεαρής ηλικίας, το χειμώνα. Όλοι αυτοί, όπως και οι ερασιτέχνες αλιείς που φτάνουν τους 200 απ’ την ευρύτερη περιοχή, ελλιμενίζουν τις βάρκες και τα σκάφη τους στο υφιστάμενο αλιευτικό καταφύγιο.
«Όλοι εμείς οι ψαράδες, το Σίγρι, ζει απ’ τη θάλασσα» ανέφερε χθες μιλώντας στο «Ε» ο μέχρι πρότινος πρόεδρος του Συλλόγου Αλιέων Σιγρίου, Θανάσης Μανώλογλου, που είχε ενημερωθεί απ’ τον περιφερειακό σύμβουλο Θεόδωρο Βαλσαμίδη και με τη σειρά του είχε ενημερώσει και πολλούς συναδέλφους του.
Απ’ το δημοσίευμα του «Ε», αλλά και απ’ τον κ. Μανώλογλου, πληροφορήθηκε και ο πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Σιγρίου, Παύλος Τσίκνας, τι προβλέπεται για το αλιευτικό καταφύγιο. Ο κ. Τσίκνας, που σήμερα θα επιδιώξει συνάντηση με τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, Κώστα Κορδώνη, ζητώντας και τη βοήθειά του στο όλο θέμα, ανέφερε: «Μόνο και μόνο στην προοπτική να μείνουμε χωρίς αλιευτικό καταφύγιο έστω και για μια μέρα, μας έχει πιάσει απελπισία. Το μόνο βέβαιο είναι πως δε θα κάτσουμε με σταυρωμένα χέρια, αλλά θα αντιδράσουμε αν δεν υπάρξει μέριμνα για τους ψαράδες, για τον τόπο μας. Είμαστε πραγματικά εξαγριωμένοι.»
Τα σκάφη μπροστά
Ο κ. Μανώλογλου ανέφερε ότι το υφιστάμενο καταφύγιο σε μεγάλο μέρος του έχει γίνει και βελτιωθεί απ’ τους άμεσα ενδιαφερόμενους για την ασφάλεια των σκαφών, τους ψαράδες. «Τα πιο πολλά στο λιμάνι τα έφτιαξε ο Σύλλογός μας. Ρίξαμε τσιμέντα, κουβαλάγαμε πέτρες με τα αγροτικά για να κάνουμε ασφαλές το καταφύγιο και τώρα κανείς δεν μπορεί να έρθει και να μας πετάξει απ’ έξω, γιατί βγάζοντας τα σκάφη απ’ το καταφύγιο, θα είναι σα να μας διώχνουν απ’ το Σίγρι.»
Ο ίδιος προσέθεσε πως οι ψαράδες είναι σύσσωμοι στην αντίθεσή τους στην καθαίρεση του αλιευτικού καταφυγίου και τόνισε: «Δεν έχουμε άλλη επιλογή απ’ το να βάλουμε τα σκάφη μπροστά και να εμποδίσουμε να μας καταστρέψουν το καταφύγιο. Αν δεν έχουμε πού να αράξουμε τα σκάφη μας, θα φύγουμε. Δεν είμαστε τρελοί να αφήσουμε τις περιουσίες μας, τα καΐκιά μας, στο μάτι του καιρού εκτεθειμένα.»
ρεπορτάζ από την εφημερίδα "Εμπρός"
«Δε θα αφήσουμε να μας διώξουν…»
Τεχνική σύσκεψη επί τόπου στο λιμάνι Σιγρίου προγραμμάτισε για τη Δευτέρα 5 Νοεμβρίου ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Κώστας Μουτζούρης, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί άμεσα το ζήτημα που έχει προκύψει με το αλιευτικό καταφύγιο της περιοχής, το οποίο και στην πράξη καταργείται με το έργο του νέου λιμανιού. Ήδη όμως οι ψαράδες της περιοχής, όπως και ο πρόεδρος του Σιγρίου, έχουν εντόνως θορυβηθεί και δηλώνουν πως αν δε βρεθεί ασφαλής λύση για τα ψαροκάικα, δε θα επιτρέψουν να προχωρήσει το έργο του λιμανιού. «Δε θα αφήσουμε να μας πετάξουν απ’ έξω, γιατί έτσι μας διώχνουν απ’ τον τόπο μας», δηλώνουν προειδοποιώντας για δυναμικές κινητοποιήσεις, «με τα σκάφη μπροστά».
Σε ρεπορτάζ τού «Ε» την προηγούμενη Παρασκευή, δημοσιεύαμε την πληροφορία, που επιβεβαίωνε και ο υπεύθυνος της «Εγνατία Α.Ε.», ότι με το υπό ένταξη έργο του λιμανιού Σιγρίου, θα καθαιρεθεί το υφιστάμενο αλιευτικό καταφύγιο και δεν προβλέπεται, τουλάχιστον άμεσα, να ξεκινά η κατασκευή νέου. Οπότε και τα ψαροκάικα θα ελλιμενίζονται για κάποια χρόνια - άγνωστο πόσα - στο λιμάνι, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ασφάλειά τους απέναντι στους ισχυρούς ανέμους που δέρνουν την περιοχή.
Σε συνέχεια του δημοσιεύματος, ο κ. Μουτζούρης ως λιμενολόγος και κατ’ εξοχήν ειδικός για να κρίνει τις παρεμβάσεις που θα γίνουν, ζήτησε τον φάκελο και τον εξέτασε.
«Υπάρχει θέμα…»
Χθες, έχοντας ολοκληρώσει την εξέταση, ο πρώην πρύτανης του Μετσόβιου Πολυτεχνείου και διευθυντής του μοναδικού Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων στη χώρα, ανέφερε: "Δημιουργείται πρόβλημα, γιατί με την καθαίρεση του αλιευτικού καταφυγίου για να γίνει το λιμάνι, δεν μένει χώρος για τα ψαροκάικα. Για αυτό και σε συνεννόηση με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, επικοινώνησα ήδη με το γενικό διευθυντή Υποδομών, το Γιώργο Σπανέλλη, θα πάμε επί τόπου στο Σίγρι στις 5 Νοεμβρίου για να δούμε τι μπορεί να γίνει, ώστε να διασωθεί μέρος του υφιστάμενου αλιευτικού καταφυγίου, ικανό να εξυπηρετήσει τις βάρκες και τα αλιευτικά σκάφη.»
Ο κ. Μουτζούρης ανέφερε ότι επείγει όλα να ρυθμιστούν πριν την υποβολή του τεχνικού δελτίου απ’ την «Εγνατία Α.Ε.» για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, ενώ χαρακτήρισε ως ευτύχημα το γεγονός ότι όλες οι αδειοδοτήσεις που έως τώρα έχουν δοθεί για τη χερσαία ζώνη και γενικά για την περιοχή του λιμένα, περιλαμβάνουν και την πρόβλεψη για την κατασκευή νέου αλιευτικού καταφυγίου, το οποίο θα διαχωρίζεται απ’ το νέο λιμάνι με ένα χώρο πρασίνου. Οπότε, όταν υπάρξει δυνατότητα ένταξης και του αλιευτικού καταφυγίου, δε θα απαιτηθεί η ίδια χρονοβόρα διαδικασία των αδειοδοτήσεων.
Ο γενικός γραμματέας απέφυγε να δηλώσει αισιόδοξος ή απαισιόδοξος για τα περιθώρια άμεσης επίλυσης του προβλήματος, τονίζοντας ότι «απ’ την πλευρά του θα γίνει το παν ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα και να μη μείνει το Σίγρι χωρίς υποδομή για τα αλιευτικά σκάφη» και πως ελπίζει «να τα καταφέρουν».
Για το ζήτημα, σχετικά με την κατασκευή του λιμένα Σιγρίου Λέσβου. ο Βουλευτής Λέσβου της ΝΔ, Παύλος Βογιατζής, απέστειλε σήμερα επιστολή προς τον Πρόεδρο Δ.Σ. της «ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΣ Α.Ε.», κ. Ιωάννη Τσακλίδη, ην οποία κοινοποίησε επίσης στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Κωστή Μουσουρούλη, τον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, κ. Αθανάσιο Γιακαλή, και τον Πρόεδρο της Λιμενικής Επιτροπής Λέσβου, κ. Κωνσταντίνο Κορδώνη.
«Κουβαλάγαμε πέτρες με τα αγροτικά για να κάνουμε ασφαλές το καταφύγιο»...
Το Σίγρι ζει απ’ τη θάλασσα
Συνολικά 70 επαγγελματίες ψαράδες δραστηριοποιούνται στο Σίγρι το καλοκαίρι, ενώ μειώνονται στους 20, στους πιο νεαρής ηλικίας, το χειμώνα. Όλοι αυτοί, όπως και οι ερασιτέχνες αλιείς που φτάνουν τους 200 απ’ την ευρύτερη περιοχή, ελλιμενίζουν τις βάρκες και τα σκάφη τους στο υφιστάμενο αλιευτικό καταφύγιο.
«Όλοι εμείς οι ψαράδες, το Σίγρι, ζει απ’ τη θάλασσα» ανέφερε χθες μιλώντας στο «Ε» ο μέχρι πρότινος πρόεδρος του Συλλόγου Αλιέων Σιγρίου, Θανάσης Μανώλογλου, που είχε ενημερωθεί απ’ τον περιφερειακό σύμβουλο Θεόδωρο Βαλσαμίδη και με τη σειρά του είχε ενημερώσει και πολλούς συναδέλφους του.
Απ’ το δημοσίευμα του «Ε», αλλά και απ’ τον κ. Μανώλογλου, πληροφορήθηκε και ο πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Σιγρίου, Παύλος Τσίκνας, τι προβλέπεται για το αλιευτικό καταφύγιο. Ο κ. Τσίκνας, που σήμερα θα επιδιώξει συνάντηση με τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, Κώστα Κορδώνη, ζητώντας και τη βοήθειά του στο όλο θέμα, ανέφερε: «Μόνο και μόνο στην προοπτική να μείνουμε χωρίς αλιευτικό καταφύγιο έστω και για μια μέρα, μας έχει πιάσει απελπισία. Το μόνο βέβαιο είναι πως δε θα κάτσουμε με σταυρωμένα χέρια, αλλά θα αντιδράσουμε αν δεν υπάρξει μέριμνα για τους ψαράδες, για τον τόπο μας. Είμαστε πραγματικά εξαγριωμένοι.»
Τα σκάφη μπροστά
Ο κ. Μανώλογλου ανέφερε ότι το υφιστάμενο καταφύγιο σε μεγάλο μέρος του έχει γίνει και βελτιωθεί απ’ τους άμεσα ενδιαφερόμενους για την ασφάλεια των σκαφών, τους ψαράδες. «Τα πιο πολλά στο λιμάνι τα έφτιαξε ο Σύλλογός μας. Ρίξαμε τσιμέντα, κουβαλάγαμε πέτρες με τα αγροτικά για να κάνουμε ασφαλές το καταφύγιο και τώρα κανείς δεν μπορεί να έρθει και να μας πετάξει απ’ έξω, γιατί βγάζοντας τα σκάφη απ’ το καταφύγιο, θα είναι σα να μας διώχνουν απ’ το Σίγρι.»
Ο ίδιος προσέθεσε πως οι ψαράδες είναι σύσσωμοι στην αντίθεσή τους στην καθαίρεση του αλιευτικού καταφυγίου και τόνισε: «Δεν έχουμε άλλη επιλογή απ’ το να βάλουμε τα σκάφη μπροστά και να εμποδίσουμε να μας καταστρέψουν το καταφύγιο. Αν δεν έχουμε πού να αράξουμε τα σκάφη μας, θα φύγουμε. Δεν είμαστε τρελοί να αφήσουμε τις περιουσίες μας, τα καΐκιά μας, στο μάτι του καιρού εκτεθειμένα.»
ρεπορτάζ από την εφημερίδα "Εμπρός"
Σάββατο 20 Οκτωβρίου 2012
ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....
... ο τούρκικος
στόλος, που κατέπνιξε την επανάσταση των Ψαριανών, το 1824, και κατέληξε στην
Καταστροφή των Ψαρών, απέπλευσε από το Σίγρι, το πρωί της 20ης Ιουνίου ;
Αποτελείτο από 176 πλοία (πολεμικά και φορτηγά) και 12 χιλιάδες άνδρες (τούρκους και τουρκαλβανούς), που σημαίνει ότι πριν γεμίσουν με όλεθρο το μικρό νησί των Ψαρών, δώδεκα χιλιάδες άνθρωποι είχαν ελλιμενισθεί στο Σίγρι!
Επίσης, την ίδια χρονιά, το 1824, στις 24 Σεπτεμβρίου, «ο ελληνικός στόλος, υπό τόν Α. Μιαούλην, επιτίθεται κατά μοίρας τού
τουρκικού, παρά τό ακρωτήριον Σίγρι.
Η ναυμαχία ήρχισε τήν 10.30’ νυκτερινήν υπό πανσέληνον. Περί τό μεσονύκτιον
εκινήθησαν τά πυρπολικά. Πρώτος ό Υδραίος Δημήτριος Καλογιάννης, κάτω από
χάλαζαν σφαιρών, κατώρθωσε νά προσκολλήση τό πυρπολικόν του επί εχθρικού
πάρωνος τών 24 πυροβόλων, όστις ανετινάχθη είς τόν αέρα. Ολίγον βραδύτερον ό
Ψαριανός Κωνσταντίνος Νικόδημος ανετίναξε μίαν μεγάλην κορβέτταν. Οι
κανονιοβολισμοί μεταξύ τών δύο στόλων εξηκολούθησαν καθ’ όλην τήν νύκτα,
τελικώς δέ ό τουρκοαιγυπτιακός στόλος υπεχώρησε πρός τήν Μυτιλήνην». Το
ιστορικό αυτό γεγονός καταγράφεται ως "η ναυμαχία της Λέσβου"
Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2012
«Βλέπει» ΕΣΠΑ το λιμάνι Σιγρίου
«Πράσινο φως» και απ’ το ΚΑΣ για
την επέκταση της χερσαίας ζώνης.
Αποκάλυψη: Μένει χωρίς αλιευτικό καταφύγιο το ψαροχώρι!
Μαρίνα Πολλάτου, εφημερίδα "Εμπρός"
Αποκάλυψη: Μένει χωρίς αλιευτικό καταφύγιο το ψαροχώρι!
Η τελευταία έγκριση από έξι συνολικά που απαιτούνταν για να επεκταθεί η
χερσαία ζώνη του λιμένος Σιγρίου και να κλείσει έτσι ο φάκελος του έργου
προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, δόθηκε το βράδυ της Τρίτης απ’ το Κεντρικό
Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Κι ενώ ξεκινά ένας αγώνας ταχύτητας για να
μπορέσει να προλάβει το λιμάνι να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί,
επιβεβαιώνονται ταυτόχρονα οι πληροφορίες που θέλουν με το έργο να μένει το
ψαροχώρι του Σιγρίου δίχως αλιευτικό καταφύγιο. Παρά την πρόβλεψη που διατυπώνεται
ότι οι ψαρόβαρκες θα μπορούν να φιλοξενούνται στο λιμάνι έως ότου γίνει και το
νέο αλιευτικό καταφύγιο, αποτελεί ζητούμενο το πώς θα γίνει αυτό, όταν τα μικρά
σκάφη θα είναι εκτεθειμένα στους ισχυρούς βοριάδες που πνέουν στην περιοχή.
«Όπως με ενημέρωσε η γενική γραμματέας Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, το ΚΑΣ
ενέκρινε την επέκταση της χερσαίας ζώνης του λιμένος Σιγρίου», ανέφερε χθες
μιλώντας στο «Ε» ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Κώστας
Μουτζούρης, σημειώνοντας ότι με την έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού
συγκεντρώνονται οι έξι συνολικά εγκρίσεις που απαιτούνται για την επέκταση της
χερσαίας ζώνης. Ο κ. Μουτζούρης ανέφερε ότι το επόμενο βήμα είναι να προωθηθεί
στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης προς δημοσίευση η απόφαση με την οποία θα
τροποποιείται η χερσαία ζώνη. Μόλις υπάρξει η δημοσίευση σε ΦΕΚ, η «Εγνατία
Α.Ε.», που έχει αναλάβει την υποστήριξη του Λιμενικού Ταμείου, του φορέα που θα
υλοποιήσει σε συνεργασία με την Περιφέρεια το έργο, θα καταθέσει στη
Διαχειριστική Αρχή το φάκελο για την ένταξή του.
Τρέχουν…
Ο κ. Μουτζούρης μετά την επικοινωνία με την κ. Μενδώνη ενημέρωσε για τη θετική εξέλιξη τους Νάσο Γιακαλή, Δημήτρη Βουνάτσο και Κώστα Κορδώνη. Μάλιστα, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας είχαν επικοινωνία με την «Εγνατία Α.Ε.», τονίζοντας την ανάγκη να βιαστεί ώστε με τη δημοσίευση στο ΦΕΚ, να υποβληθεί η πρόταση για ένταξη.
Ο κ. Μουτζούρης μετά την επικοινωνία με την κ. Μενδώνη ενημέρωσε για τη θετική εξέλιξη τους Νάσο Γιακαλή, Δημήτρη Βουνάτσο και Κώστα Κορδώνη. Μάλιστα, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας είχαν επικοινωνία με την «Εγνατία Α.Ε.», τονίζοντας την ανάγκη να βιαστεί ώστε με τη δημοσίευση στο ΦΕΚ, να υποβληθεί η πρόταση για ένταξη.
Όπως μας επιβεβαίωσε ο προϊστάμενος της Διαχειριστικής, Γιώργος Πλακωτάρης,
είναι ανοιχτή η πρόσκληση για τα λιμενικά έργα, με διαθέσιμα πάνω από 20 εκατ.
ευρώ, οπότε μόλις υποβληθεί και αξιολογηθεί η πρόταση για το λιμάνι Σιγρίου, θα
μπορεί να ενταχθεί.
Όπως μας είπε ο διευθυντής για τα έργα του Βορείου Αιγαίου της «Εγνατία
Α.Ε.», Γιάννης Βολιώτης, «απ’ την πλευρά τους ετοιμάζουν το φάκελο και
ευελπιστούν παρά τα πολλά ζητήματα που υπήρξαν έως τώρα και καθυστέρησαν το
έργο, να προλάβουν να ενταχθεί και να υλοποιηθεί απ’ το ΕΣΠΑ».
Τι αλλάζει
Όπως προβλέπεται στη μελέτη και περιμένει δεκαετίες τώρα η δυτική Λέσβος, με το έργο θα διαμορφωθεί ένας σύγχρονος επιβατικός λιμένας με επαρκή κρηπιδώματα και με δυνατότητα ασφαλούς προσέγγισης των επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων, υπό οιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Με τη δημιουργία του νέου λιμανιού, βελτιώνονται σημαντικά οι δυνατότητες ακτοπλοϊκής σύνδεσης της περιοχής και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη γενικότερη ανάπτυξη μιας απ’ τις πιο υποβαθμισμένες περιοχές της Ελλάδας.
Όπως προβλέπεται στη μελέτη και περιμένει δεκαετίες τώρα η δυτική Λέσβος, με το έργο θα διαμορφωθεί ένας σύγχρονος επιβατικός λιμένας με επαρκή κρηπιδώματα και με δυνατότητα ασφαλούς προσέγγισης των επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων, υπό οιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Με τη δημιουργία του νέου λιμανιού, βελτιώνονται σημαντικά οι δυνατότητες ακτοπλοϊκής σύνδεσης της περιοχής και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη γενικότερη ανάπτυξη μιας απ’ τις πιο υποβαθμισμένες περιοχές της Ελλάδας.
Σημειωτέον ότι οι εγκαταστάσεις του λιμανιού θα εξυπηρετούν και την κίνηση
εμπορικών σκαφών, ενώ αυτό θα απελευθερώσει τα υφιστάμενα κρηπιδώματα του
Πολεμικού Ναυτικού από μη στρατιωτικές χρήσεις.
Δε χρηματοδοτείται η κατασκευή νέου αλιευτικού καταφυγίου στη θέση του υφιστάμενου,
που καθαιρείται για να γίνει το λιμάνι
Πού
θα δένουν οι βάρκες;
Αρχικά ο σχεδιασμός για το νέο λιμάνι Σιγρίου αφορούσε στη χωροθέτησή του
στο σημείο που τώρα βρίσκεται το λιμάνι του Πολεμικού Ναυτικού, ως προέκτασή
του. Δεδομένης όμως της άρνησης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το νέο λιμάνι
έχει χωροθετηθεί εκεί που σήμερα βρίσκεται το αλιευτικό καταφύγιο Σιγρίου, ένα
λιμανάκι που με πολύ κόπο και προσπάθεια όλα τα προηγούμενα χρόνια έκαναν οι
ψαράδες, για να μη χτυπιούνται οι βάρκες τους απ’ τους ισχυρούς ανέμους. Αυτό
το αλιευτικό καταφύγιο προβλέπεται να καθαιρεθεί - για να μη χρειάζεται
διαδικασία νομιμοποίησής του - και στη θέση του να κατασκευαστεί το νέο λιμάνι
Σιγρίου.
Για αρκετό καιρό, η συζήτηση που αφορούσε στις εκκρεμότητες και στα
προβλήματα που αφορούν στο λιμάνι του Σιγρίου, επικεντρώνονταν στις χερσαίες
υποδομές και την ανάγκη να «σμικρύνει» η φαραωνικού μεγέθους - όπως είχε
χαρακτηριστεί απ’ το Νίκο Σηφουνάκη - χερσαία ζώνη, έτσι ώστε, όσο το δυνατόν,
να συνάδει με τον περιβάλλοντα ιδιαίτερου φυσικού και αρχαιολογικού χαρακτήρα
χώρο.
Με τις εγκρίσεις που τώρα ολοκληρώθηκαν, ικανοποιείται - όχι απολύτως, όπως
επισημαίνουν κάτοικοι της περιοχής - η απαίτηση για μια χερσαία ζώνη προσαρμοσμένη
στο τοπίο του Σιγρίου και τις ανάγκες του μεγέθους τού υπό κατασκευή λιμανιού.
Στο λιμάνι οι βάρκες…
Αυτό που δε θα ικανοποιηθεί, όμως, είναι η ανάγκη για εξυπηρέτηση και των αλιέων του Σιγρίου, αφού για να γίνει το νέο λιμάνι, αφενός καταστρέφεται το υφιστάμενο αλιευτικό καταφύγιο και αφετέρου, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, δεν προβλέπεται να γίνει νέο. Η μελέτη που έχει πληρώσει το Λιμενικό Ταμείο και επικαιροποιήθηκε-τροποποιήθηκε προκειμένου να μειωθεί η έκταση της χερσαίας ζώνης, προβλέπει δύο ειδών λιμενικά έργα, το λιμάνι και το αλιευτικό καταφύγιο, το οποίο θα χωρίζεται απ’ το νέο λιμάνι με ένα χώρο πρασίνου.
Αυτό που δε θα ικανοποιηθεί, όμως, είναι η ανάγκη για εξυπηρέτηση και των αλιέων του Σιγρίου, αφού για να γίνει το νέο λιμάνι, αφενός καταστρέφεται το υφιστάμενο αλιευτικό καταφύγιο και αφετέρου, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, δεν προβλέπεται να γίνει νέο. Η μελέτη που έχει πληρώσει το Λιμενικό Ταμείο και επικαιροποιήθηκε-τροποποιήθηκε προκειμένου να μειωθεί η έκταση της χερσαίας ζώνης, προβλέπει δύο ειδών λιμενικά έργα, το λιμάνι και το αλιευτικό καταφύγιο, το οποίο θα χωρίζεται απ’ το νέο λιμάνι με ένα χώρο πρασίνου.
Πιο συγκεκριμένα, στη συνοπτική περιγραφή της μελέτης αναφέρεται: «Δυτικά
της ζώνης του εμπορικού και επιβατικού λιμένα δημιουργούνται νέα κρηπιδώματα
μικρών σκαφών. Τα κρηπιδώματα αυτά συνδυάζονται με την προβλεπόμενη
ανακατασκευή του υφιστάμενου παλαιού προσήνεμου μώλου στα πλαίσια των έργων
αναβάθμισης του αλιευτικού καταφυγίου. Το αλιευτικό καταφύγιο είναι ανεξάρτητο
από τις εγκαταστάσεις του επιβατικού και εμπορικού λιμένα όσον αφορά στις
θαλάσσιες και τις χερσαίες λειτουργίες του. Θα έχει ανεξάρτητη είσοδο, ενώ θα
βρίσκεται σε ελεύθερη επικοινωνία με την παραλιακή ζώνη του οικισμού.»
Αυτό που δε γνωρίζουν οι κάτοικοι της περιοχής και ειδικά οι ψαράδες, και
μας επιβεβαίωσαν τις σχετικές πληροφορίες που είχαμε απ’ την «Εγνατία Α.Ε.»,
είναι ότι σε πρώτη φάση δεν μπορεί να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί το
αλιευτικό καταφύγιο, γιατί δεν είναι επιλέξιμο (θα μπορούσε να ενταχθεί μόνο σε
πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης) απ’ το πρόγραμμα. Αυτό σημαίνει
ότι το Σίγρι θα μείνει χωρίς αλιευτικό καταφύγιο, ενώ οι βάρκες της περιοχής,
όπως μας είπε ο κ. Βολιώτης, θα μπορούν να φιλοξενηθούν στο λιμάνι, στο
εσωτερικό μέρος του κρηπιδώματος των 130 μέτρων που θα κατασκευαστεί.
Το πόσο όμως ασφαλείς θα είναι οι βάρκες απέναντι στους βοριάδες είναι ένα
θέμα που θα συζητηθεί όλο το επόμενο διάστημα, μόλις γίνει γνωστό ότι το
πολυπόθητο λιμάνι θα στερήσει για κάποια χρόνια - άγνωστο πόσα - απ’ το Σίγρι
το αλιευτικό καταφύγιο.
Η παραπάνω αποκάλυψη οφείλει ταυτόχρονα να κινητοποιήσει όλους τους
εμπλεκομένους στην αναζήτηση χρηματοδότησης και για το αλιευτικό καταφύγιο, για
να μην ταυτιστεί το νέο λιμάνι με «ταφόπλακα» για την βασική οικονομική
δραστηριότητα της περιοχής.
Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2012
ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΑΙ
ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΑΙ σπίτι στο Σίγρι. Το σπίτι αυτό βρίσκεται "επάνω στην θάλασσα" (όπως φαίνεται άλλωστε από τις
φωτογραφίες) και είναι στο δρόμο πηγαίνοντας για την παραλία του Σιγρίου.
Έχει δύο εισόδους, τα τζάμια του σπιτιού είναι διπλά.
Αποτελείται από
δύο κρεβατοκάμαρες, δύο μπάνια (μικρό, μεγάλο), κουζίνα, καθιστικό δύο
βεράντες και αυλή. Είναι πλήρως επιπλωμένο (ψυγείο, κουζίνα, πλυντήριο
ρούχων και άλλες μικρές ηλεκτρικές συσκευές), έχει δύο κλιματιστικά
(ζεστό - κρύο) και κλινοσκεπάσματα για τον χειμώνα και το καλοκαίρι.
Τιμή ενοικίασης: για όλο τον χρόνο 280 ευρώ/ μήνα.
Αν το νοικιάσετε μόνο το καλοκαίρι, ανά ημέρα είναι 50ευρώ.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)