Παρασκευή, 19 Οκτωβρίου 2012

«Βλέπει» ΕΣΠΑ το λιμάνι Σιγρίου

«Πράσινο φως» και απ’ το ΚΑΣ για την επέκταση της χερσαίας ζώνης. 
Αποκάλυψη: Μένει χωρίς αλιευτικό καταφύγιο το ψαροχώρι!

Η τελευταία έγκριση από έξι συνολικά που απαιτούνταν για να επεκταθεί η χερσαία ζώνη του λιμένος Σιγρίου και να κλείσει έτσι ο φάκελος του έργου προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, δόθηκε το βράδυ της Τρίτης απ’ το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Κι ενώ ξεκινά ένας αγώνας ταχύτητας για να μπορέσει να προλάβει το λιμάνι να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί, επιβεβαιώνονται ταυτόχρονα οι πληροφορίες που θέλουν με το έργο να μένει το ψαροχώρι του Σιγρίου δίχως αλιευτικό καταφύγιο. Παρά την πρόβλεψη που διατυπώνεται ότι οι ψαρόβαρκες θα μπορούν να φιλοξενούνται στο λιμάνι έως ότου γίνει και το νέο αλιευτικό καταφύγιο, αποτελεί ζητούμενο το πώς θα γίνει αυτό, όταν τα μικρά σκάφη θα είναι εκτεθειμένα στους ισχυρούς βοριάδες που πνέουν στην περιοχή.
«Όπως με ενημέρωσε η γενική γραμματέας Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, το ΚΑΣ ενέκρινε την επέκταση της χερσαίας ζώνης του λιμένος Σιγρίου», ανέφερε χθες μιλώντας στο «Ε» ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Κώστας Μουτζούρης, σημειώνοντας ότι με την έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού συγκεντρώνονται οι έξι συνολικά εγκρίσεις που απαιτούνται για την επέκταση της χερσαίας ζώνης. Ο κ. Μουτζούρης ανέφερε ότι το επόμενο βήμα είναι να προωθηθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης προς δημοσίευση η απόφαση με την οποία θα τροποποιείται η χερσαία ζώνη. Μόλις υπάρξει η δημοσίευση σε ΦΕΚ, η «Εγνατία Α.Ε.», που έχει αναλάβει την υποστήριξη του Λιμενικού Ταμείου, του φορέα που θα υλοποιήσει σε συνεργασία με την Περιφέρεια το έργο, θα καταθέσει στη Διαχειριστική Αρχή το φάκελο για την ένταξή του.
Τρέχουν…
Ο κ. Μουτζούρης μετά την επικοινωνία με την κ. Μενδώνη ενημέρωσε για τη θετική εξέλιξη τους Νάσο Γιακαλή, Δημήτρη Βουνάτσο και Κώστα Κορδώνη. Μάλιστα, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας είχαν επικοινωνία με την «Εγνατία Α.Ε.», τονίζοντας την ανάγκη να βιαστεί ώστε με τη δημοσίευση στο ΦΕΚ, να υποβληθεί η πρόταση για ένταξη.
Όπως μας επιβεβαίωσε ο προϊστάμενος της Διαχειριστικής, Γιώργος Πλακωτάρης, είναι ανοιχτή η πρόσκληση για τα λιμενικά έργα, με διαθέσιμα πάνω από 20 εκατ. ευρώ, οπότε μόλις υποβληθεί και αξιολογηθεί η πρόταση για το λιμάνι Σιγρίου, θα μπορεί να ενταχθεί.
Όπως μας είπε ο διευθυντής για τα έργα του Βορείου Αιγαίου της «Εγνατία Α.Ε.», Γιάννης Βολιώτης, «απ’ την πλευρά τους ετοιμάζουν το φάκελο και ευελπιστούν παρά τα πολλά ζητήματα που υπήρξαν έως τώρα και καθυστέρησαν το έργο, να προλάβουν να ενταχθεί και να υλοποιηθεί απ’ το ΕΣΠΑ».
Τι αλλάζει
Όπως προβλέπεται στη μελέτη και περιμένει δεκαετίες τώρα η δυτική Λέσβος, με το έργο θα διαμορφωθεί ένας σύγχρονος επιβατικός λιμένας με επαρκή κρηπιδώματα και με δυνατότητα ασφαλούς προσέγγισης των επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων, υπό οιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Με τη δημιουργία του νέου λιμανιού, βελτιώνονται σημαντικά οι δυνατότητες ακτοπλοϊκής σύνδεσης της περιοχής και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη γενικότερη ανάπτυξη μιας απ’ τις πιο υποβαθμισμένες περιοχές της Ελλάδας.
Σημειωτέον ότι οι εγκαταστάσεις του λιμανιού θα εξυπηρετούν και την κίνηση εμπορικών σκαφών, ενώ αυτό θα απελευθερώσει τα υφιστάμενα κρηπιδώματα του Πολεμικού Ναυτικού από μη στρατιωτικές χρήσεις.
Δε χρηματοδοτείται η κατασκευή νέου αλιευτικού καταφυγίου στη θέση του υφιστάμενου, που καθαιρείται για να γίνει το λιμάνι
Πού θα δένουν οι βάρκες;
Αρχικά ο σχεδιασμός για το νέο λιμάνι Σιγρίου αφορούσε στη χωροθέτησή του στο σημείο που τώρα βρίσκεται το λιμάνι του Πολεμικού Ναυτικού, ως προέκτασή του. Δεδομένης όμως της άρνησης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το νέο λιμάνι έχει χωροθετηθεί εκεί που σήμερα βρίσκεται το αλιευτικό καταφύγιο Σιγρίου, ένα λιμανάκι που με πολύ κόπο και προσπάθεια όλα τα προηγούμενα χρόνια έκαναν οι ψαράδες, για να μη χτυπιούνται οι βάρκες τους απ’ τους ισχυρούς ανέμους. Αυτό το αλιευτικό καταφύγιο προβλέπεται να καθαιρεθεί - για να μη χρειάζεται διαδικασία νομιμοποίησής του - και στη θέση του να κατασκευαστεί το νέο λιμάνι Σιγρίου.
Για αρκετό καιρό, η συζήτηση που αφορούσε στις εκκρεμότητες και στα προβλήματα που αφορούν στο λιμάνι του Σιγρίου, επικεντρώνονταν στις χερσαίες υποδομές και την ανάγκη να «σμικρύνει» η φαραωνικού μεγέθους - όπως είχε χαρακτηριστεί απ’ το Νίκο Σηφουνάκη - χερσαία ζώνη, έτσι ώστε, όσο το δυνατόν, να συνάδει με τον περιβάλλοντα ιδιαίτερου φυσικού και αρχαιολογικού χαρακτήρα χώρο.
Με τις εγκρίσεις που τώρα ολοκληρώθηκαν, ικανοποιείται - όχι απολύτως, όπως επισημαίνουν κάτοικοι της περιοχής - η απαίτηση για μια χερσαία ζώνη προσαρμοσμένη στο τοπίο του Σιγρίου και τις ανάγκες του μεγέθους τού υπό κατασκευή λιμανιού.
Στο λιμάνι οι βάρκες…
Αυτό που δε θα ικανοποιηθεί, όμως, είναι η ανάγκη για εξυπηρέτηση και των αλιέων του Σιγρίου, αφού για να γίνει το νέο λιμάνι, αφενός καταστρέφεται το υφιστάμενο αλιευτικό καταφύγιο και αφετέρου, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, δεν προβλέπεται να γίνει νέο. Η μελέτη που έχει πληρώσει το Λιμενικό Ταμείο και επικαιροποιήθηκε-τροποποιήθηκε προκειμένου να μειωθεί η έκταση της χερσαίας ζώνης, προβλέπει δύο ειδών λιμενικά έργα, το λιμάνι και το αλιευτικό καταφύγιο, το οποίο θα χωρίζεται απ’ το νέο λιμάνι με ένα χώρο πρασίνου.
Πιο συγκεκριμένα, στη συνοπτική περιγραφή της μελέτης αναφέρεται: «Δυτικά της ζώνης του εμπορικού και επιβατικού λιμένα δημιουργούνται νέα κρηπιδώματα μικρών σκαφών. Τα κρηπιδώματα αυτά συνδυάζονται με την προβλεπόμενη ανακατασκευή του υφιστάμενου παλαιού προσήνεμου μώλου στα πλαίσια των έργων αναβάθμισης του αλιευτικού καταφυγίου. Το αλιευτικό καταφύγιο είναι ανεξάρτητο από τις εγκαταστάσεις του επιβατικού και εμπορικού λιμένα όσον αφορά στις θαλάσσιες και τις χερσαίες λειτουργίες του. Θα έχει ανεξάρτητη είσοδο, ενώ θα βρίσκεται σε ελεύθερη επικοινωνία με την παραλιακή ζώνη του οικισμού.»
Αυτό που δε γνωρίζουν οι κάτοικοι της περιοχής και ειδικά οι ψαράδες, και μας επιβεβαίωσαν τις σχετικές πληροφορίες που είχαμε απ’ την «Εγνατία Α.Ε.», είναι ότι σε πρώτη φάση δεν μπορεί να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί το αλιευτικό καταφύγιο, γιατί δεν είναι επιλέξιμο (θα μπορούσε να ενταχθεί μόνο σε πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης) απ’ το πρόγραμμα. Αυτό σημαίνει ότι το Σίγρι θα μείνει χωρίς αλιευτικό καταφύγιο, ενώ οι βάρκες της περιοχής, όπως μας είπε ο κ. Βολιώτης, θα μπορούν να φιλοξενηθούν στο λιμάνι, στο εσωτερικό μέρος του κρηπιδώματος των 130 μέτρων που θα κατασκευαστεί.
Το πόσο όμως ασφαλείς θα είναι οι βάρκες απέναντι στους βοριάδες είναι ένα θέμα που θα συζητηθεί όλο το επόμενο διάστημα, μόλις γίνει γνωστό ότι το πολυπόθητο λιμάνι θα στερήσει για κάποια χρόνια - άγνωστο πόσα - απ’ το Σίγρι το αλιευτικό καταφύγιο.
Η παραπάνω αποκάλυψη οφείλει ταυτόχρονα να κινητοποιήσει όλους τους εμπλεκομένους στην αναζήτηση χρηματοδότησης και για το αλιευτικό καταφύγιο, για να μην ταυτιστεί το νέο λιμάνι με «ταφόπλακα» για την βασική οικονομική δραστηριότητα της περιοχής.

Μαρίνα Πολλάτου, εφημερίδα "Εμπρός"

Δεν υπάρχουν σχόλια: