Άρθρο του Χαράλαμπου Αθανασίου
Αντιπροέδρου της Βουλής
Βουλευτή Ν. Λέσβου
Το Σίγρι αποτελεί έναν
από τους πιο απομακρυσμένους οικισμούς του νησιού και απέχει 91 χλμ. από την
Μυτιλήνη. Πρόκειται για έναν γραφικό και ήρεμο οικισμό ο οποίος όμως προσφέρει
μεγάλες συγκινήσεις στους επισκέπτες του.
Το σημαντικότερο αξιοθέατό του είναι το Απολιθωμένο
Δάσος που έχει κάνει διάσημη την ευρύτερη περιοχή του Σιγρίου. Ένα μοναδικό
παγκόσμιο μνημείο της φύσης που δημιουργήθηκε πριν από 15-20 εκατομμύρια
χρόνια. Απλώνεται σε μια έκταση 150.000 στρεμμάτων και σε αυτήν ο επισκέπτης
μπορεί να θαυμάσει αμέτρητους απολιθωμένους κορμούς δέντρων. Από το 2004 έχει
ενταχθεί στο Παγκόσμιο Δίκτυο Γεωπάρκων της UNESCO ενώ και το Μουσείο Φυσικής
Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, που λειτουργεί από το 1994, αποτελεί
σημείο αναφοράς για την περιοχή.
Αυτά τα δύο πλεονεκτήματα της περιοχής θέλουμε ν’ αναδείξουμε
προκειμένου η περιοχή, οι κάτοικοί του αλλά και το νησί γενικότερα να
αναπτυχθούν τουριστικά και οικονομικά.
Αποτελεί, άλλωστε, και προσωπικό μου στόχο να καταστεί το
Σίγρι βασικός τουριστικός πυλώνας ανάπτυξης της Λέσβου. Αρωγοί και
πρωταγωνιστές στην προσπάθεια αυτή είναι οι φορείς της τοπικής και δημοτικής Κοινότητας,
ο Δήμος , η Περιφέρεια, η κεντρική Κυβέρνηση αλλά και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ο
οποίος έχει εκδηλώσει το προσωπικό του ενδιαφέρον για την πραγματοποίηση και
ολοκλήρωση των αναπτυξιακών έργων στο νομό μας.
Προς την κατεύθυνση αυτή, η Περιφέρεια συνδράμει άμεσα με
παρεμβάσεις της στο οδικό δίκτυο που συνδέει το Σίγρι με την Ερεσό, τόσο μέσω
της παλαιάς οδού όσο και παραλιακά μέσω της Τσιχλιώντας και όχι μόνο. Αυτό σε ό,τι
αφορά τις άμεσες ενέργειες.
Σχετικά με τα μεγάλα έργα, αυτά σπάνια αρχίζουν και
τελειώνουν σε μία και ενίοτε σε δύο κυβερνητικές θητείες. Και πρέπει να γίνει κατανοητό απ’ όλους ότι το
Κράτος είναι ενιαίο και έχει συνέχεια, ανεξαρτήτως Κυβερνήσεων. Το θέμα είναι
να υπάρχει βούληση ώστε τα έργα να χρηματοδοτούνται και να τελειώνουν. Κυρίως
να αποφασίζεται η εκτέλεσή τους, που χωρίς τη βούληση της πολιτείας για
χρηματοδότηση, δεν εκτελούνται.
Έτσι, ολοκληρώθηκε το λιμάνι του Σιγρίου, ενώ σύντομα
ολοκληρώνεται ο οδικός άξονας Καλλονής –
Σιγρίου. Η υλοποίηση των έργων αυτών ήταν στις άμεσες προτεραιότητές μας.
Το έργο του οδικού άξονα αποτελεί προσωπικό μου στοίχημα και
το οποίο έχω αρκετές φορές επισκεφθεί καθ’ όλη την έκταση του, από Καλλονή μέχρι το
Σίγρι, προκειμένου να έχω άμεση εικόνα των εργασιών που
λαμβάνουν χώρα.
Η προϊστορία και συμβολή
των Κυβερνήσεων Σημίτη και Καραμανλή στο έργο αυτό ήταν σημαντική. Όπως, όμως,
έχω δημόσια δηλώσει, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με Πρωθυπουργό τον
Σαμαρά, ήταν αυτή που το 2012 αποφάσισε την οριστική ανάθεση και χρηματοδότηση
του έργου και έτσι άρχισε η εκτέλεσή του.
Είναι αλήθεια ότι
κάποια στιγμή σταμάτησαν οι εργασίες από την τότε ανάδοχο εταιρεία «ΤΟΞΟΤΗΣ»,
με τις γνωστές «περιπέτειες». Ήδη όμως αυτό έχει ξεπεραστεί, και το έργο, με
κυβέρνηση Μητσοτάκη, συνεχίζεται ενώ και οι εκπρόσωποι της αναδόχου εταιρείας
«ΑΚΤΩΡ» με διαβεβαίωσαν ότι θα συνεχισθεί και θα ολοκληρωθεί σύμφωνα με το
προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, από την παρούσα Κυβέρνηση και τη συγκεκριμένη εταιρεία.
Όσον αφορά την εν γένει πορεία του έργου, υπάρχει μία
καθυστέρηση που οφείλεται, αφενός, στην πληθώρα των ευρημάτων (απολιθωμάτων)
που βρέθηκαν, τα οποία πρέπει να διασωθούν και να αναδειχθούν και ως εκ τούτου
αυτό θα επιφέρει μία μικρή μετατόπιση του δρόμου, ενώ σε μερικές περιπτώσεις
απαιτούνται και πρόσθετες απαλλοτριώσεις. Αφετέρου στην πανδημία, εξαιτίας του
οποίου αρκετοί εργολάβοι και εργάτες δεν δούλεψαν μικρά χρονικά διαστήματα,
λόγω του ότι τέθηκαν σε καραντίνα.
Γίνεται ένα θαυμάσιο και προσεγμένο έργο και αυτό μπορεί να
το διαπιστώσει ο οποιοσδήποτε το διατρέξει. Ο κόμβος της Ερεσού και όχι μόνο
είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Σε
ό,τι αφορά το νέο λιμάνι του Σιγρίου, αυτό θα αποτελέσει πύλη εισόδου στο νησί από τη δυτική του πλευρά
και χαρακτηρίζεται ως έργο πνοής για το νησί. Θα εξυπηρετήσει κατά κύριο λόγο
τα πλοία που θα εκτελούν δρομολόγια από τη Ραφήνα προς το Σίγρι αλλά και από τη
Βόρειο Ελλάδα.
Σκοπός της κατασκευής του είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου
εμπορικού και επιβατικού λιμένα, που αφενός θα εξυπηρετήσει καλύτερα την ήδη
υπάρχουσα ακτοπλοϊκή κίνηση, αφετέρου θα αναβαθμίσει τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις,
γεγονός καθοριστικής σημασίας για το Σίγρι και την ευρύτερη περιοχή της Βορειοδυτικής
Λέσβου.
Επίσης,
λόγω του παγκοσμίου φήμης Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του
Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, (ανεκτίμητη η συμβολή του καθηγητή κ. Νικολάου
Ζούρου), με τα δεδομένα του νέου λιμένα θα μπορούν να προσεγγίζουν πλέον και
κρουαζιερόπλοια με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τουριστική και οικονομική
ανάπτυξη της περιοχής.
Η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Πειραιά με το Σίγρι αποτελεί
κυρίαρχο στόχο όπως η σύνδεση
αυτή να διατηρηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο για τους
καλοκαιρινούς μήνες. Είναι αναγκαίο να αυξήσουμε αλλά και να διατηρήσουμε, στο
μέτρο πάντα του εφικτού, τη σύνδεση της Λέσβου με την ηπειρωτική Ελλάδα. Ανοιχτό παραμένει και
το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με το Βόλο.
Σημαντικό στοιχείο, επίσης, που θα συμβάλλει στη νέα όψη που
παίρνει το Λιμάνι Σιγρίου, αποτελούν και οι εργασίες που γίνονται για το αλιευτικό
καταφύγιο ενώ, στο σύνολό του, το έργο «Επιβατικός και Εμπορικός Λιμένας Σιγρίου Λέσβου», χαρακτηρίζεται ως ένα από τα
σημαντικότερα νέα λιμενικά έργα στην νησιωτική Ελλάδα.
Η πρόοδος των εργασιών στο λιμάνι αποτυπώνεται σε ποσοστό
90%, ενώ συνεχίζονται οι εργασίες διαμόρφωσης του αλιευτικού καταφυγίου, με
καθαίρεση του παλιού υφιστάμενου μόλου και με κατασκευή δύο νέων μόλων με
προσαύξηση των θέσεων πρόσδεσης για αλιευτικά σκάφη.
Στην κυρίως προβλήτα του λιμανιού του Σιγρίου
ουσιαστικά υπάρχουν δύο ράμπες για πρυμνοδέτηση με το λιμάνι, για να
μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα τους επιβαίνοντες και των δύο πλοίων. Ακόμη
μπορούν να προσδέσουν ακόμη μικρότερα εμπορικά πλοία ταυτόχρονα για
φορτοεκφόρτωση ή για οτιδήποτε άλλο
χρειαστεί.
Αξίζει να υπενθυμίσω, επίσης, ότι όταν ενημερώθηκα από τον
Πρόεδρο της αναδόχου εταιρείας ΕΡΤΕΚΑ κ. Γεώργιο Ψυχαράκη, ότι έπρεπε να
πραγματοποιηθούν στο λιμάνι οι απαραίτητες ενεργειακές υποδομές (πυρόσβεση,
ύδρευση, ηλεκτροδότηση, κλπ) και συμπληρωματικά λιμενικά έργα, συνολικής
δαπάνης 3.000.000 ευρώ περίπου, αμέσως ζήτησα από τον Υπουργό Υποδομών κ.
Κωνσταντίνο Καραμανλή να καλύψει το ποσό αυτό, πράγμα που έκανε χωρίς δεύτερη
σκέψη. Έτσι, η συμπληρωματική σύμβαση
του Υπουργείου με την ΕΡΤΕΚΑ, για την πραγματοποίηση των πιο πάνω έργων
εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και
οι εργασίες προχωρούν κανονικά .Προβλέπεται δε ότι με καλές καιρικές συνθήκες
– να ολοκληρωθούν περί το τέλος του έτους.
Βέβαια, δεν έλλειψαν, οι γνωστοί κύκλοι
παραπληροφόρησης, που διαδίδουν ότι οι εργασίες αποπεράτωσης του λιμανιού Σιγρίου
έχουν σταματήσει λόγω μη χρηματοδότησης του έργου.
Ενημερώνω
ότι ουδέποτε σταμάτησαν οι εργασίες, η δε χρηματοδότηση του έργου συνεχίζεται
κανονικά και καλό θα ήταν όσοι σπεύδουν σε δηλώσεις παραπληροφόρησης να
ενημερώνονται προηγουμένως από τους φορείς εκτέλεσης τους
Η Λέσβος αλλάζει, η Δυτική Λέσβος
αξιοποιείται. Προχωράμε με όραμα και δουλειά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου